Czemu warto testować i jak to przekłada się na naszą kampanię Adwords?

Czemu warto testować i jak to przekłada się na naszą kampanię Adwords?

Przy prowadzeniu kampanii Adwords bardzo ważne jest badanie jej skuteczności i efektów jakie uzyskujemy. Chodzi o kilka rzeczy, które za moment sobie przybliżymy. Jednak mówiąc najogólniej – kampania ma nam się opłacać czyli musi być zwrot z inwestycji.

Zdarza się jednak że nie udaje nam się osiągnąć pozytywnych zwrotów z prowadzonej kampanii. Czasem jest to wina źle prowadzonej kampanii, czasem jednak kampania prowadzona jest prawidłowo, ale przyczyna problemu jest ukryta gdzieś na samej stronie. Jak zidentyfikować problem i jakie działania podjąć? O tym napiszemy szerzej w tym wpisie.

Jaki jest cel kampanii?

Na początku trzeba dobrze zdefiniować cel prowadzonej kampanii tak żeby zidentyfikować problem i śledzić postępy, jeśli prowadzenie kampanii Adwords wzięła na siebie firma zewnętrzna to ona się tym zajmie. W przypadku sklepów sprawa będzie dość oczywista – celem najczęściej jest sprzedaż generowana na danej podstronie. Oczywiście dla sklepów mogą być też inne cele (współczynnik porzuceń koszyka, liczba przeglądanych produktów itd.).

W przypadku innych stron cele będą dostosowane do specyfiki danej branży. Dla wielu stron konwersją będzie kontakt poprzez formularz kontaktowy czyli celem będzie wysyłka formularza. Dla innych za cel będzie wystarczyło pobranie dokumentacji czy broszury PDF bo np. dalsze kroki klienci podejmują już telefonicznie.

Jak widać, cel może się różnić mocno od branży, ale ważne by był zdefiniowany.

Sposoby mierzenia celów

Najszybszy i najlepszy sposób mierzenia celów to użycie Google Analytics. Mamy tam zakładkę Cele, gdzie możemy zarządzać i dodawać nowe cele. Jeśli potrzebujemy bardziej zaawansowanych sposobów mierzenia celów to pomocny będzie Google Tag Manager. Dzięki niemu bez dodatkowych zmian w kodzie będziemy mogli ustalać najróżniejsze cele.

W przypadku sklepów internetowych potrzebna będzie konfiguracja Ecommerce (również w Google Analytics). Jako że musi on być dostosowany do danego sklepu to najpewniej będzie potrzebna tutaj pomoc programisty. Po dobrej konfiguracji będzie to cenne źródło informacji zarówno co do samej sprzedaży pod kątem ilościowym ale także śledzenia zachowań kupujących (ścieżka dojścia do konwersji itd.).

Gdy coś jest nie tak

Kiedy mamy ustalone cele warto poczekać aż zbiorą się dane za dłuższy okres. Takim minimum jest jeden miesiąc ale często im dłuższy okres tym lepiej. Zależy tu dużo od dziennego ruchu i dziennej sprzedaży jeśli mowa o sklepach internetowych.

Na podstawie danych możemy policzyć nakłady na reklamę (wydawany budżet kampanii) oraz zyski w postaci realizacji danych celów. Jeśli widzimy że coś jest nie tak, to w pierwszej kolejności trzeba sprawdzić czy kampania prowadzona jest prawidłowo. To znaczy czy dobrze zostały dobrane frazy, czy prawidłowo są ustalone limity dzienne wydatków, czy dobre jest zawężenie fraz itd.

Gdy upewnimy się, że z kampanią jest wszystko ok, trzeba poszukać przyczyn na samej stronie. Jak zostało wspomniane wcześniej, ważne jest odpowiednie zdefiniowane celu. Teraz pozostaje pytanie, czy użytkownik może łatwo zrealizować ten cel na naszej stronie. Czy nie ma rzeczy które to utrudniają (np. trudna ścieżka dostępu, długi czas ładowania strony). Być może treści na stronie nie pasują do realizacji danego celu. Przyczyn może być sporo. Należy wypisać wszystkie możliwe problemy. Następnie ważne jest ułożenie możliwych scenariuszy rozwiązań danych problemów.

Gdzie w tym wszystkim jest miejsce na testowanie

Tu właśnie z pomocą przychodzi testowanie. Mając zidentyfikowane problemy możemy zabrać się za testowanie różnych rozwiązań. Nigdy nie jest tak, że można od razu łatwo stwierdzić – to będzie najlepsze. Zachowania użytkowników są często ciężkie do przewidzenia. Dlatego warto przygotować kilka opcji i za pomocą testów AB przetestować je na odwiedzających stronę.

Są płatne narzędzia do przeprowadzenia testów AB ale można posłużyć się samym Google Analytics, które oferuje opcję Eksperymenty. Za ich pomocą jesteśmy w stanie przetestować kilka wariantów podstron i liczbę konwersji celów na każdej z nich.

Podsumowanie

Jak widać, aby skutecznie naprawić problem z konwersją potrzebne jest prawidłowe podejście do tematu mierzenia celów. To znaczy trzeba zacząć od dobrej definicji tego co chcemy osiągnąć, zaimplementowania mierzenia celów i zebrania danych za odpowiedni okres. Ważna jest odpowiednia identyfikacja problemu i rozpisanie możliwych rozwiązań. Dopiero wtedy, wynikiem tych wszystkich działań, będzie przeprowadzenie testów AB (przykład) które dadzą odpowiedź które rozwiązanie jest najlepsze.

Co można osiągnąć przy takich testach? Warto zapoznać się z wieloma case study, które opisują jak udało się zwiększyć konwersję i realizację celów. czasem, przy dużym ruchu, nawet wzrost konwersji o kilka procent przekłada się na widoczne efekty i wzrost przychodów. Są też przypadki że takie wzrosty mogą być naprawdę dwucyfrowe. Aby to jednak było możliwe, potrzebne jest rzetelne podejście do diagnozowania problemów i sukcesywne testowanie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *